Στον ύπνο φαίνεται ότι έπιασαν την ΚΕΔΕ το 2012 οι φιλοζωικές οργανώσεις και η τότε αρμόδια Υπουργός κα Μπιρμπίλη διαμορφώνοντας και φέρνοντας στην βουλή τον νόμο Ν.4039/3012 για τα αδέσπωτα ζώα καθώς όλο και περισσότεροι δήμοι έχουν αρχίσει να αντιδρούν έντονα με τα αδιέξοδα που δημιουργούνται.
Το θέμα έφερε στο Δ.Σ. της ΚΕΔΕ ο Δήμαρχος Κατερίνης κ. Χιονίδης όπου συμφωνήθηκε εκπόνηση πλήρους εισήγησης στις προσεχείς συνεδριάσεις και λήψη απόφασης επίσημης θέσης της ΚΕΔΕ.
Στην Κατερίνη όπως ειπώθηκε τα τροφία των παιδικών σταθμών κοστίζουν 85.000 ευρώ, η σίτιση 220 ατόμων από τις Μητροπόλεις κοστίζουν 100.000 και το πρόγραμμα για τα αδέσποτα ζώα στον Δήμο στοιχίζει 123.000 ευρώ.
Το τεράστιο κόστος λοιπόν που απορρέει από τις απαιτήσεις του νόμου καθιστά ουσιαστικά μην ενεργό τον νόμο. Οι περισσότεροι δήμοι αγνοούν το πρόβλημα των αδέσποτων καθώς αδυνατούν να φτιάξουν δομές που να εναρμονίζονται με το νομικό πλαίσιο.
Από την άλλη οι δήμαρχοι κινδυνεύουν όταν κάποιος πολίτης δεχθεί επίθεση από αδέσποτο σκύλο και κινηθεί η νομική διαδικασία, τότε αποκαλύπτονται οι ευθύνες αμέλειας έναντι των υποχρεώσεις που υπαγορεύει ο νόμος.
Το θέμα έφερε στο Δ.Σ. της ΚΕΔΕ ο Δήμαρχος Κατερίνης κ. Χιονίδης όπου συμφωνήθηκε εκπόνηση πλήρους εισήγησης στις προσεχείς συνεδριάσεις και λήψη απόφασης επίσημης θέσης της ΚΕΔΕ.
Στην Κατερίνη όπως ειπώθηκε τα τροφία των παιδικών σταθμών κοστίζουν 85.000 ευρώ, η σίτιση 220 ατόμων από τις Μητροπόλεις κοστίζουν 100.000 και το πρόγραμμα για τα αδέσποτα ζώα στον Δήμο στοιχίζει 123.000 ευρώ.
Το τεράστιο κόστος λοιπόν που απορρέει από τις απαιτήσεις του νόμου καθιστά ουσιαστικά μην ενεργό τον νόμο. Οι περισσότεροι δήμοι αγνοούν το πρόβλημα των αδέσποτων καθώς αδυνατούν να φτιάξουν δομές που να εναρμονίζονται με το νομικό πλαίσιο.
Από την άλλη οι δήμαρχοι κινδυνεύουν όταν κάποιος πολίτης δεχθεί επίθεση από αδέσποτο σκύλο και κινηθεί η νομική διαδικασία, τότε αποκαλύπτονται οι ευθύνες αμέλειας έναντι των υποχρεώσεις που υπαγορεύει ο νόμος.
Να σημειώσουμε ότι σύμφωνα με της 1300/2014 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, "Σε περίπτωση πρόκλησης ατυχήματος από επίθεση αδέσποτου σκύλου, ευθύνεται, κατ’ αρχήν, ο οικείος δήμος. Το περαιτέρω ζήτημα αν είναι παράνομη η παράλειψη των οργάνων του δήμου να συγκροτήσουν συνεργεία περισυλλογής αδέσποτων ζώων - παράλειψη που οφείλεται σε κακή χρήση της διακριτικής ευχέρειας των πιο
πάνω οργάνων - με συνέπεια να θεμελιώνεται αστική ευθύνη του δήμου έναντι του ζημιωθέντος με βάση τα άρθρα 105 και 106 του Εισ.Ν.Α.Κ., επιλύεται με βάση τα πραγματικά περιστατικά κάθε συγκεκριμένης περίπτωσης. Για την τελική δε κρίση πρέπει να ληφθούν υπ` όψη οι ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούσαν στην περιοχή κατά το χρόνο του ατυχήματος, καθώς και αν τα όργανα του δήμου γνώριζαν ή όφειλαν να γνωρίζουν την παρουσία αδέσποτων σκύλων στην περιοχή πριν από το ατύχημα και παρά ταύτα παρέλειψαν να λάβουν όλα τα αναγκαία μέτρα για την αποτροπή των κινδύνων που απορρέουν από τα ζώα αυτά, χωρίς να αρκεί μόνη η διαπίστωση της υπάρξεως αγέλης αδέσποτων σκύλων στην περιοχή.
πάνω οργάνων - με συνέπεια να θεμελιώνεται αστική ευθύνη του δήμου έναντι του ζημιωθέντος με βάση τα άρθρα 105 και 106 του Εισ.Ν.Α.Κ., επιλύεται με βάση τα πραγματικά περιστατικά κάθε συγκεκριμένης περίπτωσης. Για την τελική δε κρίση πρέπει να ληφθούν υπ` όψη οι ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούσαν στην περιοχή κατά το χρόνο του ατυχήματος, καθώς και αν τα όργανα του δήμου γνώριζαν ή όφειλαν να γνωρίζουν την παρουσία αδέσποτων σκύλων στην περιοχή πριν από το ατύχημα και παρά ταύτα παρέλειψαν να λάβουν όλα τα αναγκαία μέτρα για την αποτροπή των κινδύνων που απορρέουν από τα ζώα αυτά, χωρίς να αρκεί μόνη η διαπίστωση της υπάρξεως αγέλης αδέσποτων σκύλων στην περιοχή.
Ο κ. Χιονίδης σημείωσε ότι πουθενά στον κόσμο δεν υπάρχουν τόσες υποχρεώσεις (παρασίτωση, εμβολιασμοί, στείρωση, τσιπάκι) στην διαδικασία περισυλλογής και φροντίδας των αδέσποτων ζώων, ούτε η υποχρέωση της επανατοποθέτησης στον χώρο ανεξάρτητα από το προσδόκιμο επιβίωσης του ζώου. Στο σημείο αυτό ο δήμαρχος Κατερίνης σημείωσε και το εξύμωρο, ο νόμος να υποχρεώνει τους ιδιοκτήτες δεσποζόμενων να τα έχουν κοντά τους, δεμένα και με φίμωτρο, ενώ για τα αδέσποτα να προβλέπει να είναι ελεύθερα στους δημόσιους χώρους.
Ο κ. Χιωνίδης έβαλε και τον προβληματισμό περί ευθανασίας. Κάτι που είναι απαγορευμένη λέξη στην Ελλάδα, ενώ προβλέπεται υπό προϋποθέσεις, σε όλα τα άλλα νομικά πλαίσια, όλων των αναπτυγμένων κρατών.
Και βέβαια μεγάλο ζήτημα υπάρχει και στα δημοτικά κέντρα περίθαλψης αδέσποτων ζώων τα οποία υποχρεούνται να ιδρύσουν οι δήμοι, αλλά αδυνατούν να τα συντηρήσουν. Η χώρα μας έχει γίνει αντικείμενο εκατοντάδων καταγγελιών για τις άθλιες συνθήκες στις οποίες διαβιούν στα περισσότερα από αυτά τα κέντρα τα ζώα που έχουν περισυλλεγεί καθώς τα οικονομικά των δήμων δεν τους επιτρέπουν να εξασφαλίσουν τα απαραίτητα στοιχεία υγιούς διαβίωσης.
Πρόσφατα μάλιστα είχαμε και την καταγγελία της Πανελλαδικής Φιλοζωικής και Περιβαλλοντικής Ομοσπονδίας για την απόφαση που πήρε ο Δήμος Αθήνας να να αναθέσει το πρόγραμμα διαχείρισης των ζώων του Δήμου Αθηναίων στο Διαδημοτικό Κέντρο Περίθαλψης Αδέσποτων Ζώων (ΔΙΚΕΠΑΖ) που όπως καταγγέλλεται αδυνατεί να αναλάβει ενός τέτοιου μεγέθους φιλοξενία.
Τώρα η ΚΕΔΕ ετοιμάζει την αντεπίθεση της για την διαμόρφωση ενός εφικτού και εντός πραγματικότητας νομικού πλαισίου. Μιλάει για ιδιωτικά κυνοτροφεία, για την δυνατότητα υιοθεσίας για την περίθαλψη των ζώων που βρίσκονται εντός των κέντρων αυτών και όχι στα σπίτια, για την ενδεχόμενη πρόβλεψη της ευθανασίας, για την κατάργηση της υποχρέωση της επανατοποθέτησης και για την μείωση των υποχρεώσεων που απορρέουν από το πρωτόκολλο περίθαλψης.
Από την άλλη οι φιλοζωικές οργανώσεις μιλάνε για την εξέλιξη του νόμου και ζητούνε και πάρκα άσκησης των δεσποζόμενων ζώων.
Πρόσφατα είχαμε και την σύγκρουση των φιλοζωικών οργανώσεων με τον δήμαρχο Βόλου κ. Μπέο ο οποίος αποφάσισε την περισυλλογή των αδέσποτων της πόλης και την μεταφορά τους σε ένα απομακρυσμένο χώρο. Η σύγκρουση έφτασε μέχρι και στην χειροδικία του συνεργείου από φιλόζωους.
Από την άλλη ο δήμος Λέσβου ανακοίνωσε ότι προχωρά στην Ηλεκτρονική Σήμανση Ζώων Συντροφιάς που ανήκουν σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες.
Οι δικαιούχοι ιδιοκτήτες (Α.Μ.Ε.Α. με ποσοστό αναπηρίας μεγαλύτερο ή ίσο του 80%, πολύτεκνοι, τρίτεκνοι, μονογονεϊκές οικογένειες, άνεργοι εγγεγραμμένοι στα μητρώα του Ο.Α.Ε.Δ., οι διαβιούντες με το επίδομα της Πρόνοιας), θα επιβαρύνονται μόνο με το κόστος του ηλεκτρονικού μέσου σήμανσης των ζώων, ενώ οι υπόλοιπες υπηρεσίες θα προσφέρονται δωρεάν από τον Δήμο.
Οι δικαιούχοι ιδιοκτήτες (Α.Μ.Ε.Α. με ποσοστό αναπηρίας μεγαλύτερο ή ίσο του 80%, πολύτεκνοι, τρίτεκνοι, μονογονεϊκές οικογένειες, άνεργοι εγγεγραμμένοι στα μητρώα του Ο.Α.Ε.Δ., οι διαβιούντες με το επίδομα της Πρόνοιας), θα επιβαρύνονται μόνο με το κόστος του ηλεκτρονικού μέσου σήμανσης των ζώων, ενώ οι υπόλοιπες υπηρεσίες θα προσφέρονται δωρεάν από τον Δήμο.
πηγη. Αυτοδιοικηση.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.